Twitrer du?
-Jeg gjør hvaforno, tenker du?
Twitrer, et verb som snart er akseptert som en forklaring på å bruke tjenesten twitter.
-Jasså, twitter, hva er så det? Jo, nå skal du høre:
Twitter er nå en tjeneste som har vært i bruk en god stund, helt siden 2006 faktisk, men da som et internt system i en bedrift i San-Fransisco. Tjenesten ble etterhvert allment tilgjengelig, men har brukt noen år på å sette seg.
2008 ble året da Twitter ble mer kjent verden over, og det ble anslått at tjenesten hadde 4-5 millioner registrerte brukere i November 2008.
Nå i 2009 har tjenesten mer eller mindre tatt av, og Twitter har rangert høyt på flere kåringer. I Februar 2009 ble Twitter rangert som det tredje mest brukte sosiale nettverket i verden, kun slått av Facebook og MySpace. Dette var hos complete.com. Twitter hadde da ca 6 millioner unike besøkende pr måned (!), og et totalt besøksantall på 55 mill. I mars ble Twitter også kåret til det raskest voksende sosiale nettverket i verden, med en vekst på 1382 %. Til sammenligning hadde Facebook 228 % vekst i samme tidsrom.
Men nok historiske fakta, hvordan fungerer Twitter, spør du deg kanskje, og hva er vitsen?
Jo, Twitter er egentlig en liten og enkel tjeneste, som handler om ett enkelst spørsmål; «Hva gjør du?».
Dette føles jo nesten som en parodi på våre sosiale nettverk, og en måte å gjøre narr av tilgjengeligheten vår på. Mulig det, men det er enkelt og nyttig.Du har 140 tegn til rådighet, og der skal du fortelle hva du gjør. Altså en enkel, kort melding.
Hvorfor bruke Twitter istedet for Facebook da, som har en tilsvarende funksjon med «hva tenker du på?» ?
Facebook er fint, der har du alle vennene dine samlet allerede, og du kan fylle opp startsidene deres med hva du gjør, tenker på, får i resultat i tester, etc etc, men en ting kan du ikke gjøre på Facebook i motsetning til Twitter, nemlig se andres meldinger.
Det er her det geniale konseptet til Twitter kommer inn. Du kan i utgangspunktet følge alle du vil, og se deres oppdateringer, såfremt de ikke liker deg, og vil blokkere deg etter at du har lagt de til i lista di. Meldingene er i tillegg søkbare for alle brukere på Twitter.
Dette gjør at du kan kommunisere med alle i hele verden, med sånne enkle små meldinger. Journalister bruker det, politikere bruker det, fotballklubber, kjendiser, naboen, ja folk fra alle sosiale grupper bruker det. Du kan følge Jens Stoltenbergs oppdateringer, og han kan følge dine, det samme med Arnold Schwarzenegger. Sistnevnte er kanskje veldig lite interessert i din kommentar om at du har fått en skikkelig baksmell på skatten på grunn av en udugelig regjering, men kanskje selveste statsministeren eller en av hans mange høyre hender ser det, og vil ta tak i dette for å bli mer populære?
Hårete eksempel kanskje, men du tar poenget.
Jeg har selv sett tweets (ja, det er nok substantivet) som f.eks (fritt oversatt fra engelsk, ut fra min hukommelse) «Et fly ligger i elva, sitter i båten på vei ut for å hjelpe folk opp«. Dette var etter nødlandingen i Hudson-elva i New York i Januar 2009. TV2 bekrefter en annen tweet fra samme tidsrom her.
Det finnes mange andre eksempler på hvordan Twitter har opplyst verden fordi journalister har plukket opp meldinger fra brukere i hele verden.
Så, hva med å gjøre et forsøk? Det tar ikke lang tid, og det kan tilogmed synkroniseres automatisk med Facebook sin tenke-melding (ta kontakt hvis jeg skal fortelle deg hvordan).
En god start er å finne seg noen man kan følge, så hvorfor ikke melde deg på lista mi? Registreringen er rask og enkel, så da er det bare å sette igang så ses vi på Twitter!
Den finner du her:
Følg Espen Fjeldset på Twitter!
Du kan også se min siste oppdatering på Twitter i høyrekolonnen her, og jeg sender automatisk en oppdatering til Twitter når jeg poster et nytt innlegg i denne bloggen.