Virtualisering


I min utdanning, og meget sannsynlig i fremtidige jobber, er virtualisering en stor del av jobben.

Jeg har iløpet av vinteren skrevet et hovedprosjekt som omhandler virtualisering, og vil fortsette min utforsking på det området. Jeg vil derfor skrive litt om det i denne bloggen, men også hente ut tekst delvis omskrevet fra oppgaven.

Jeg vil starte med å forklare veldig enkelt hva som menes med virtualisering, og spesielt hva virtualisering av servere betyr for dagens IT-systemer.

Virtualisering er veldig aktuelt i dagens samfunn der det hele tiden tenkes på kostnadseffektivisering og miljø. Derfor har jeg skrevet en generell innledning til hva virtualisering faktisk er.


Hva er virtualisering?

Virtualisering betyr at man utnytter ressursene bedre i en datamaskin. Tradisjonelle systemer kjører
et operativsystem som kontrollerer alt av maskinens ressurser. Dette gjør at det blir stående mye
ressurser ubrukt, da dagens maskinvare er mye kraftigere enn en gjennomsnittlig tjeneste krever. Jeg
vil anta at kun rundt 8‐10% av prosessorkraften på servere verden over er i bruk til enhver tid (uten virtualisering). Med
virtualisering er det mulig å kjøre flere operativsystemer på samme datamaskin, og dermed kunne
samle flere servere som tidligere kjørte på hver sin fysiske boks i en og samme maskin.

De virtuelle datamaskinene (operativsystemene) vil nå dele på maskinvaren og de tilgjengelige
ressursene i vertsmaskinen, men oppføre seg som en tradisjonell fysisk server. Vertsmaskinene er
som regel mye kraftigere enn de opprinnelige fysiske maskinene var, men de kan da kjøre et større
antall virtuelle maskiner samtidig. Denne teknologien er i full fart på vei inn i serverrom verden over,
og bidrar til mindre strømforbruk, enklere administrering og bedre utnyttelse av maskinvare og fysisk
plass på serverrommene.

servervirtualisering

Over er det et enkelt bilde som illustrerer hvordan servervirtualisering virker, på et veldig enkelt nivå. Man kjører altså i prinsippet et antall servere på en og samme fysiske boks.


Grønn IT

Virtualisering går under «Grønn IT», som erbåde et begrep og en organisasjon som har som formål å gjøre IT mer miljøvennlig. Dette er netopp hva virtualisering av datasystemer gjør. Ved å samle flere virtuelle maskiner i en og samme boks vil man spare mye strøm, behovet for avkjøling av serverrommet vil synke, det er mye enklere å organisere og ikke minst: man sparer plass og får et mye mer oversiktlig serverrom. Man vil dessuten også spare penger på innkjøp av maskinvare. Jeg vil skrive mer om grønn it senere (med prosjektoppgaven som kilde).


Virtualisering av arbeidsstasjoner

Det finnes mange produkter for virtualisering. Noen systemer er også utviklet for
arbeidsstasjoner/hjemme‐pc’er, for å kunne kjøre to eller flere operativsystemer på arbeidsstasjoner,
for å f.eks kunne bruke applikasjoner ment for andre plattformer enn den man hovedsakelig benytter
seg av. Til dette har man f.eks VMware Workstation, som kanskje noen allerede er kjent med.

Denne lille innføringen er ikke ment som en inngående teknisk beskrivelse av hvordan systemer virker, men som en start og kanskje interessant lesing for mine litt mindre «geeky» lesere :) Jeg vil nok gå mer teknisk til verks etterhvert.

Kilde: «Innføring, installasjon og drift av Microsoft Hyper-V som virtualiseringsplattform» – Hovedprosjekt av Thor Eidsli og Espen Fjeldset ved HiST 2009.